سبک فانتزی:فانتزی مدرن
تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:سبک فانتزی,فانتزی مدرن, | 14:12 | نويسنده : ranius

ویژگی‌ها

ماجرای خیلی از داستان‌های فانتزی در گذشته‌های دور می‌گذرد. بیشتر در جوامع کشاورزی یا حتی پیش از آن. مثال‌ها آن‌قدر هستند که بتوان آن‌ها را جریان غالب خواند. حتی بعضی به صراحت به آن اشاره کرده‌اند. فانتزی‌هایی هم هستند که قهرمان در آن‌ها از زمان معاصر به دنیایی با آن خصوصیات پرتاب می‌شود. به دنیاهایی که چیزهایی مثل منجنیق و باروت هم دور از ذهن می‌رسند.

داستان‌های فانتزی امروزی در دنیای مدرن بافته شده‌اند. مثلاً «چیزی از طرف شب» کار سایمون آر گرین را در نظر بگیرید. چیزی از طرف شب، در دنیایی کاملاً امروزی می‌گذرد. دنیای نایت‌ساید که جایی در لندن است، کاملاً مدرن است. جان تیلور، قهرمان داستان، حتی تلفن همراه هم دارد:

«… تا پیش از این هیچ وقت به خودم دردسر حمل تلفن همراه نداده بودم. تلفن همراه در نایت‌ساید می‌تواند هر چیزی از اجنه‌ی ماشین‌ها، تا ارواح سرگردان، تا موجوداتی از ابعاد دیگر را به سوی شما بکشد. و وقتی یکی از آن‌ها وارد تلفن شد … بقیه‌اش را ندانید برای سلامت عقل بهتر است.»

ایده‌ی این قبیل داستان‌ها، تا حدی گیج‌کننده‌است. فضایی در مقابل خواننده قرار می‌دهند که تا ابدیت می‌رود. هیچ محدودیتی وجود ندارد و با این همه قهرمان با مبارزه‌طلبی‌هایی سخت روبرو می‌شود و به هر روی از پس آن‌ها برمی‌آید.

در این قبیل داستان‌ها عوامل مشخص کننده‌ی فانتزی را داریم و جادو را. و در کنار این‌ها دنیای مدرن هم هست. شاید «هری پاتر» هم به نظر از همین دست داستان‌ها برسد. اما آن را نمی‌توان جزو این دسته شمرد. رولینگ با عنوان کردن این‌که ساخته‌های «ماگل‌ها» در دنیای جادویی کار نمی‌کنند، خودش را از شر آن‌ها راحت کرده. دنیای رولینگ جادو دارد و بس، شمشیری اگر هست، جادویی است.

در دنیای فانتزی‌های امروزی، عوامل زندگی مدرن هم حضور مؤثر دارند و از قوانین خودشان پیروی می‌کنند. هم قوانین نیوتن برقرارند و هم اصول ترمودینامیک. انسان‌ها، این‌جا ابرانسان نیستند. انسان‌های کوچک انسان هستند. هم ضعف دارند و هم تردید و یک‌باره هم از این رو به آن رو نمی‌شوند و «گوهرهای پنهان» را کشف نمی‌کنند.

در فانتزی‌های مدرن، داستان، کوئست، مبارزه‌طلبی معمولاً خود انسان است. خود قهرمان.

نمونه‌ها

  • مجموعه هری پاتر نوشته جی. کی. رولینگ که زمان داستان دهه ۱۹۹۰ میلادی است.
  • پاس شب اثر سرگئی لوکیاننکو که در مسکو رقم می‌خورد.
  • خدمتگذاران ماه اثر ریچارد بوز - داستان در شهر نیویورک شروع می‌شود.
  • شهر‌های تاریک زیر زمین اثر لیزا گولدشتین - داستان در شهر سن فرانسیسکو شروع می‌شود.
  • خدایان آمریکا اثر نیل گی‌من که داستان در سراسر آمریکا رخ می‌دهد.
  • نیست در جهان اثر نیل گی‌من که در متروی لندن رخ می‌دهد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پيچک